Automobilové oleje

Motorové oleje

Pro provoz automobilů jsou potřeba dva základní druhy olejů - motorové a převodové. Druh olejů stanovuje zásadně výrobce vozidla. Motorové oleje se dělí podle výkonnostních specifikací a viskozity.

  • Výkonnostní specifikace: Motorové oleje se označují podle různých standardů například americké API a zejména podle specifikace evropských výrobců motorů ACEA. Kromě toho existují specifikace výrobců motorů, například Volkswagen.
  • Specifikace ACEA: Dělí motorové oleje na dvě hlavní skupiny:
    • Pro osobní vozidla a lehká užitková vozidla (kategorie A/B a C)
    • Pro nákladní vozidla (označení E aF).

Kategorie A/B (označené „high SAPS- vysoký sulfátový popel, fosfor a síra“).

A3/B4 - Olej stálý ve viskozitní třídě, určený pro použití v osobních automobilech a lehkých benzinových a naftových motorech a/nebo pro prodloužené intervaly výměny oleje tam, kde to stanoví výrobce motoru.

A5/B5 - Olej stálý ve viskozitní třídě, určený pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých benzinových a dieselových motorech s přímým vstřikem navržených pro nízkoviskózní motorové oleje s HTHS viskozitou 2,9 až 3,5 mPa·s. Tyto motorové oleje nejsou vhodné pro použití v některých motorech – v případě pochybností konzultujte se servisem nebo uživatelskou příručkou.

A7/B7 - Olej stálý ve viskozitní třídě, určený pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých benzinových a dieselových motorech s přímým vstřikem určených pro nízkoviskózní motorové oleje s HTHS viskozitou 2,9 až 3,5 mPa·s. Ve srovnání s A5/B5 tyto motorové oleje poskytují také ochranu před předzápalem a opotřebením při nízkých otáčkách pro přeplňované benzínové motory s přímým vstřikem a také ochranu kompresoru turbodmychadla (TCCD) pro moderní dieselové motory s přímým vstřikem. Tyto motorové oleje nejsou vhodné pro použití v některých motorech – v případě pochybností konzultujte se servisem nebo uživatelskou příručkou.

Kategorie C „low SAPS“ – nízk´ky obsah sulfátového popela, fosforu a síry je určen pro vozidla vybavená zařízením pro úpravu výfukových plynů).

C2 – Viskozitně stabilní motorový olej stálé kvality se střední úrovní SAPS kompatibilní se systémem následné úpravy výfukových plynů. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech  s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem pro které jsou určeny nízkoviskózní motorové oleje s minimální HTHS viskozitou 2,9 mPa.s.

C3 – Viskozitně stabilní motorový olej stálé kvality se střední úrovní SAPS pro kompatibilitu se systémem následné úpravy výfukových plynů. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech  s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem, pro které jsou určeny motorové oleje s HTHS viskozitou minimálně 3,5 mPa⋅s.

C4 – Viskozitně stabilní motorový olej s nízkou úrovní SAPS pro kompatibilitu se systémem následné úpravy výfukových plynů. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech  s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem,pro které jsou určeny motorové oleje s HTHS viskozitou minimálně 3,5 mPa⋅s.

C5 - Stabilní, stálý motorový olej pro sníženou spotřebu paliva se střední úrovní SAPS pro kompatibilitu systému následné úpravy výfukových plynů. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech  s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem, pro které jsou navrženy a schváleny výrobci motorů (OEM) motorové oleje s HTHS viskozitou minimálně 2,6 mPa⋅s.

C6 - Stabilní, stálý motorový olej pro nižší spotřebu paliva se střední úrovní SAPS pro kompatibilitu se systémy následné úpravy výfukových plynů. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem, pro které jsou navrženy a schváleny výrobci motorů (OEM) motorové oleje s HTHS viskozitou minimálně 2,6 mPa⋅s.

Ve srovnání s C5 tyto motorové oleje poskytují také ochranu před předzápalem a opotřebením při nízkých otáčkách pro přeplňované benzínové motory s přímým vstřikem a také ochranu kompresoru turbodmychadla (TCCD) pro moderní dieselové motory s přímým vstřikem.

C7 - Stabilní, stálý motorový olej pro nižší spotřebu paliva se střední úrovní SAPS pro kompatibilitu systému následné úpravy. Určeno pro použití při prodloužených intervalech výměny oleje v osobních automobilech a lehkých nákladních automobilech s benzinovými a dieselovými motory s přímým vstřikem pro které byly navrženy a schváleny OEM motorové oleje s HTHS viskozitou minimálně 2,3 mPa·s. C7 je založen na výkonnostních úrovních C6, navíc se sníženou spotřebou paliva.

Specifikace pro nákladní vozidla jsou oleje označené E 4, E7, E8, E11 a F01.

Kromě výkonnostních specifikací jsou motorové oleje charakterizovány viskozitou, resp. viskozitními třídami. Dělí se na zimní a letní, přičemž většina moderních olejů je celosezonní (vícestupňové). Specifikace viskozity je stanovena SAE J 300.

Vícestupňové viskozitní třídy jsou označeny dvěma čísly s lomítkem. První číslo s písmenem W (např. 5W) označuje zimní třídu, která udává tekutost oleje při nízkých teplotách.. Druhé číslo (např. 30) představuje letní třídu, která vyjadřuje odolnost oleje vůči zkapalnění při vysokých provozních teplotách. Existuje 6 zimních tříd 0W až 25W a 8 letních viskozitních tříd. Příklady označení jsou např. 5W/30, 10W/40. Nižší čísla označují nižší viskozitu. Oleje třídy 0W jsou použitelné až do (-35°C), oleje 5W do (-30°C) a oleje 10W do (-25°C). Pro snížení spotřeby paliva se začaly používat oleje s nižší viskozitou např. 0W/30, resp. 5W/20.

Specifikace zahrnuje nízkoteplotní viskozitu při vysokém smykovém spádu (simulace startu za nízké teploty) označenou CCS (cold cranking simulator) a čerpatelnost paliva na mazané místo při nízké teplotě). Dále viskozitu při teplotě 100 °C (přibližná pracovní teplota) a viskozitu při teplotě 150 °C při vysokém smykovém spádu, označená HTHS (high temperature, high shear).

Motorové oleje se také při označování dělí na syntetické a ropné. Toto označení však nespecifikuje výkonnost oleje. Platí, že oleje nižších viskozitních tříd 0W a 5W se vyrábějí ze základních olejů obsahující syntetické složky jako jsou polyalfaolefiny. Výkonnostní úroveň je stanovena úrovní aditivace a je definovaná výkoností podle jednotlivých specifikací.

Při doplňování oleje by se měl použít oleje stejné výkonnostní úrovně a stejné viskozitní třídy, aby nedošlo k ovlivnění mazacích vlastností nebo provozních parametrů motoru.

Převodové oleje

Podobně jako motorové oleje jsou i převodové oleje charakterizovány dvěma klíčovými parametry: výkonovou specifikací a viskozitou.

Výkonová specifikace podle normy API rozděluje převodové oleje do šesti tříd GL1 až GL 6, přičemž se běžně používají třídy GL 4, pro běžné převodovky a GL 5 pro hypoidní převody.

Viskozitní specifikace je dána normou SAE 306. Podobně jako u motorových olejů jsou viskozitní třídy rozděleny na zimní a letní a označují se čísly s lomítkem. U zimní třídy je písmeno W.

Existují čtyři zimní viskozitní třídy 70W až 85W (charakterizuje je nízkoteplotní viskozita 150 000 cP při definované teplotě, např. třída 80W má tuto viskozitu při teplotě (-26°C) a při teplotě 100°C má viskozitu 8,5 a deset letních viskozitních tříd 65 až 90 a 110, 140, 90 a 250. Pro osobní vozidla se pro středoevropské podmínky používají např. oleje viskozitní třídy 80W. Při poslední revizi v roce 2019 byly nově přidány letní viskozitní třídy 65 až 75 s nízkými viskozitami při pracovní teplotě 100°C. Nižší viskozitní třídy by měly přispět k vyšší efektivitě převodové soustavy a snížení spotřeby paliva.

Při doplňování oleje by se měl použít oleje stejné výkonnostní úrovně a stejné viskozitní třídy.

ATF kapaliny

Kromě převodových olejů pro mechanické převodovky se pro automatické převodovky používají ATF kapaliny (automatic transmission fluid).

Automatic Transmission Fluid neboli ATF je speciálně vyvinutá kapalina, která se používá v automobilech s automatickou převodovkou. Jedná se o směs minerálních a syntetických olejů, která obsahuje také aditiva, jako jsou detergenty, modifikátory viskozity, antikorozní a antioxidační látky, které pomáhají udržovat převodovku ve správném provozním stavu.  

ATF se používá k mazání jednotlivých částí převodovky, včetně ozubených kol, převodů, synchronizátorů, ložisek a těsnění. Zajišťuje optimální úroveň mazání a chlazení, aby převodovka fungovala hladce a bez problémů. Kapalina ATF také zabraňuje korozi převodovky, což může prodloužit její životnost.

ATF kapalina je pravděpodobně nejsložitější mazivo. Olej musí chladit a mazat, stejně jako přenášet výkon a tlak. Zároveň musí splňovat někdy protichůdné požadavky. Musí například snížit tření, aby maximalizovala účinnost převodovky, ale současně musí zajistit, aby nedocházelo k prokluzu mezi třecími kotouči kvůli rychlému řazení. Je tedy vidět, že třecí charakteristiky musí být přesně definovány. Navíc musí být tyto parametry zachovány po celou dobu mezi výměnami oleje, proto je velmi důležitá vysoká smyková a oxidační odolnost. Pro správnou funkci převodovky je také nutné, aby si olej udržoval správnou tekutost při nízkých teplotách a aby nedocházelo k vibracím třecích kotoučů. To vše v kontextu neustálého trendu snižování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů.

Jak je z výše uvedeného popisu patrné, nemůže existovat jediný univerzální ATF olej pro různé typy převodovek, a to jak pro nové, tak pro stávající.

U olejů pro automatické převodovky je kladen velký nárok na provozní schopnosti (mazání) a jsou charakterizovány pomocí firemních specifikací. Firemní specifikace, které jsou uznávané na celém světě, jsou tyto:

  • Ford – M2 C 33 G, M2 C 33 F, ATF MERCON
  • GM– Allison Typ C2, C3, C4; ATF Dexron II, IID, IIE, III, Typ A Suffix A

Při doplňování oleje by se měl použít oleje stejné výkonnostní úrovně.