Jak se vyhnout špatným pohonným hmotám
Co dělat, když je natankován nesprávný druh paliva?
Kvalita pohonných hmot prodávaných v České republice je podle dostupných statistik na úrovni obvyklé v zemích Evropské unie. Přestože je kontrola kvality pohonných hmot prováděna státními orgány, není vzhledem k vysokému počtu čerpacích stanic v České republice možno odhalit všechny prodejce nekvalitních pohonných hmot. Pro běžného motoristu je situace na trhu často nepřehledná, protože konkrétní informace o kvalitě pohonných hmot jsou nedostupné. Východiskem pro jasnou identifikaci čerpacích stanic, které mají samy zájem pravidelně prokazovat, že jejich paliva mají vyhovující kvalitu, je právě program Pečeť kvality.
Přesto je vhodné se řídit několika radami:
U čerpacích stanic se občas stává, že zákazník natankuje omylem jiné palivo, než jaké chtěl a než patří do nádrže jeho vozidla. Proto je třeba při každém tankování dávat pozor, jakou pistoli jsme skutečně použili, případně ověřit na účtence, co nám bylo účtováno. Dnešní elektronický systém propojující výdejní stojany a počítač pokladny se mnohem méně často mýlí než uspěchaný motorista, takže účtenka spolehlivě udává druh paliva, které bylo skutečně vydáno.
Všechny druhy benzinů jsou vzájemně mísitelné, pokud je omylem natankován benzin s větším oktanovým číslem, žádnému motoru to nevadí, moderním motorům by nemělo vadit ani natankování benzinu s menším oktanovým číslem, než je základní doporučení výrobce. Určitý problém vzniká při tankování benzinu Special. Kvalita tohoto paliva je stejná jako u benzinu Normal, ale navíc obsahuje rozpustnou sloučeninu draslíku a barvivo. Pokud se omylem do nádrže vozidla, které jezdí na Special, natankuje jiný benzin, lze přikoupit u čerpací stanice přípravek obsahující sloučeninu draslíku a do nádrže ji dodatečně přidat. Naopak, pokud je benzin Special natankován omylem místo jiného druhu benzinu do nádrže vozidla vybaveného katalyzátorem, není nebezpečí, že by spotřebovaný objem jedné nádrže paliva s obsahem draslíku mohl poškodit katalyzátor.
Pokud dojde k omylu a je do benzinu natankována nafta nebo naopak, vytvoří se směs, která rozhodně ovlivní emise vozidla. Proto by měla být z nádrže odstraněna a natankováno správné palivo. To samozřejmě není jednoduchá záležitost a mnohdy je vyloučeno to udělat okamžitě, takže je v praxi nutné volit řešení nepřihlížející k emisím, ale pouze k udržení provozuschopnosti motoru.
Je-li do nádrže benzinového motoru natankována omylem nafta, je obvykle nutné tuto směs z nádrže odstranit a natankovat čistý benzin. Bez problémů lze spálit pouze směs obsahující několik procent nafty, při obsahu více procent už bude přecházet do olejové náplně takové množství nespálené nafty, že olej v motoru začne přibývat a znehodnotí se. Při obsahu nafty v benzinu kolem deseti procent už se projevují při chodu motoru pozorovatelné potíže, případně nelze studený motor vůbec nastartovat. V případě, že je do benzinu natankována směsná nafta , mohou být tyto problémy ještě intenzivnější.
Je-li do nádrže naftového motoru omylem natankován benzin, projevy kontaminace nejsou tak intenzivní jako v předchozím případě. Sice se pronikavě snižuje bod vzplanutí a zvětšuje se tím požární riziko , ale snižuje se i mazivost, takže by mohlo dojít k poškození vstřikovacího čerpadla a trysek. Snižuje se také cetanové číslo a motor má tvrdý chod. Je-li množství benzinu přidaného do nafty jen malé, není třeba provádět žádné složitější opatření, pouze je třeba ihned přidat do nádrže přípravek do nafty, obsahující mazivostní přísadu. Je třeba zdůraznit slovo mazivostní, protože některé přípravky mají pouze detergentní účinek, který nemůže zhoršenou mazivost směsi nafty s benzinem zlepšit. V poslední době se stal případ, že do nádrže osobního vozu s naftovým motorem byl omylem natankován benzin a vznikla směs obsahující asi 25% benzinu v naftě. Následně byla přidána mazivostní přísada v pětinásobné doporučené dávce a nedošlo k poškození vstřikovací soustavy.
V současné době se v České republice distribuují bezsirná paliva s obsahem síry do 10mg/kg.
Kvalitní automobilový benzin zaručuje spolehlivé spuštění motoru za všech klimatických podmínek. Spaluje se plynule, bez detonací a produkuje jen velmi málo škodlivin. Musí být stabilní i při delším skladování, nesmí vytvářet usazeniny, nesmí obsahovat volnou vodu ani viditelné nečistoty..
Kvalitu benzinu určují národní i mezinárodní standardy a specifikace, pro Českou republiku platí převzatá evropská norma ČSN EN 228.
Každý motor má určitý oktanový nárok daný jeho konstrukcí. Vyjadřuje se oktanovým číslem benzinu. Oktanové číslo, které je dáno jeho složením, vyjadřuje schopnost benzinu odolávat detonačnímu spalování, které se projevuje tzv. klepáním. Vyšší oktanové číslo znamená větší odolnost proti klepání. Pokud se používá benzin s nižším oktanovým číslem, motor je náchylný ke klepání. Moderní motory mají zabudovaná čidla klepání, která pomáhají přesně upravit okamžik zážehu v případě, že motor začíná klepat. Tyto motory se dokáží přizpůsobit i benzinu s nižším oktanovým číslem. Pak má však motor slabší výkonové parametry a vyšší spotřebu.
Rozeznáváme dva druhy oktanových čísel stanovených zkouškou na zkušebním motoru.: RON – oktanové číslo stanovené výzkumnou metodou, a MON – stanovené motorovou metodou. Obě metody se liší podmínkami stanovení na zkušebním motoru. Výzkumná metoda vyjadřuje standardní provoz motoru, motorová metoda vyjadřuje chod motoru za vyšších otáček. Pro Evropu je typická hodnota pro oktanové číslo výzkumnou metodou -RON 95.
Pro vytvoření kvalitní spalovací směsi se vzduchem musí být benzin dostatečně těkavý. Různá roční období vyžadují používání benzinu s různou těkavostí a to je také důvodem, proč dodávají rafinérie v letním a zimním období složením a těkavostí odlišné benziny, v zimním období musí být těkavost dostatečně vysoká pro zajištění studeného startu
Pro zlepšení standardních vlastností benzinu se velmi často přidávají speciální přísady, tzv. aditiva, která vylepšují nejrůznější vlastnosti paliva.
Pro zvýšení oktanového čísla benzinu se v minulosti přidávaly alkyl olovnaté sloučeniny (tetrametyl- a tetraetyl-olovo) a tím snižovaly nebezpečí detonačního spalování – klepání motoru. Po zavedení katalyzátorů a bezolovnatých benzinů (v Československu v polovině osmdesátých let minulého století ) se pro zvýšení oktanových čísel začaly používat kyslíkaté látky typu éterů. Od roku 2001 jsou na trhu v České republice pouze bezolovnaté benziny. Pro vozidla s netvrzenými ventilovými sedly (vesměs s datem výroby před rokem 1988) , které potřebovala olovnaté sloučeniny jako mazivo , se používá benzin s obsahem draselné přísady, která olovo nahradila.
Mezi další používané přísady patří
Podle současné technické normy se používají benziny, které mohou obsahovat až 5%objmových etanolu. Připravuje se novela tohoto předpisu, která umožní používat pro vozidla, u kterých to je výrobcem schváleno benzin s obsahem až 10% obj. etanolu.
Ideální nafta je dokonale tekutá za všech teplot, je zcela čirá a bez cizích příměsí či separovaného parafínu. Snadno se vznítí, hoří klidně a čistě. Kvalitu nafty určují národní i mezinárodní standardy a specifikace, pro Českou republiku platí převzatá evropská norma ČSN EN 590.
Cetanové číslo udává schopnost nafty spontánně se vzněcovat po stlačení a zvýšení teploty ve spalovacích prostorech motoru. Nižší cetanové číslo znamená delší prodlevu před vznícením nafty. Uvedená norma stanovuje minimální cetanové číslo 51. Stanovuje se ve zkušebním motoru podobně jako oktanové číslo u benzinů . Další charakteristikou motorové nafty je destilační rozmezí, nafta obsahuje uhlovodíky s bodem varu v rozmezí cca 170 až 360°C.
Tekutost motorové nafty se mění v závislosti na ročním období. Důležitá je zejména za nízkých teplot a vyjadřuje ji teplota filtrovatelnosti. Touto zkouškou je simulován průchod paliva palivovým filtrem za nízkých teplot. Nafta se vyrábí podle teploty filtrovatelnosti ve třech druzích pro letní období je max.teplota filtrovatelnostii 0°C, pro přechodná období od 1.října do 15.listopadu a od 1.března do 14.dubna je max.teplota filtrovatelnosti -10°C a v zimním období od 16.11..do 28.resp.29.2. je max.-20°C. Se snižující se teplotou se z nafty začínají vylučovat krystalky parafínů – nafta se zakaluje a ucpává palivový filtr. Ucpávání palivového filtru lze omezit přidáváním aditiv, jejichž působením se vytvářejí drobné krystaly parafinů a je omezeno jejich usazování, což zlepšuje tekutost nafty za nízkých teplot.
Další důležitou vlastností motorové nafty je mazací schopnost vyjádřená mazivostí. Pro její zlepšení se používají přísady, ale v současné době je mazivost vesměs zajištěna povinným přídavkem metylesterů mastných kyselin.
Vstřikovací systémy pracují s objemovým měřením paliva, takže změna hustoty paliva se odrazí ve výkonu motoru. Je-li nafta hustší, vykazuje motor vyšší výkon, ale také více kouří a produkuje více škodlivin. Má-li nafta příliš nízkou specifickou hmotnost, způsobuje tvrdý chod motoru při běhu naprázdno a vede ke zvýšení spotřeby. Proto je pro motorovou naftu stanoveno rozmezí hustoty, které zajišťuje správnou funkčnost dávkovacích systémů.
Do nafty se většinou přidávají i další aditiva, která zlepšují její užitné vlastnosti . Jde především o tato aditiva:
Řada sítí čerpacích stanic již nabízí aditivovaná paliva,, kde jsou již deklarovány některé zlepšené vlastnosti, u benzinů se jedná zejména o přídavek detergentů a vyšší oktanové číslo u benzinů nejvyšší oktanové hladiny. U motorových naft se jedná o vyšší cetanové číslo, detergentní vlastnosti a zlepšené zimní vlastnosti vyjádřené nižší teplotou filtrovatelnosti než je minimální požadavek pro zimní naftu třídy F.
SGS Czech Republic s.r.o.
U Trati 42
100 00, Praha 10 - Strašnice
Česká republika
Telefon: +420 274 021 310
Fax: +420 274 817 287
Praha, 18. června 2019 Společnost MOL Česká republika uzavřela dohodu s firmou SGS..
Dne 20. března 2019 byly za účasti zástupců Městské části Praha 9, médií, SGS..
Společnost SGS Czech Republic se v rámci svých aktivit k inspekčnímu Programu..
3 OCHRANNÉ SGS ZNÁMKY DEKLARUJÍCÍ GARANCI KONTROLY KVALITY PALIV V CELÉM..
Společnost SGS Czech Republic se v rámci svých aktivit k Programu kontroly kvality..