Jaká je kvalita pohonných hmot, u kterých čerpacích stanic tankovat?
Mám podezření, že jsem natankoval nekvalitní palivo, co mám udělat?
Jak dlouho vydrží benzin natural v nádrži automobilu beze změny svých chemických vlastností?
Kvalitní pohonné hmoty zaručeně zajistíte nákupem na čerpacích stanicích s označením Pečeť kvality. Tou jsou označeny čerpací stanice, na kterých je pravidelně SGS kontrolována kvalita prodávaných pohonných hmot.
Pokud máte pochybnosti o kvalitě natankovaných pohonných hmot, urychleně s dokladem o nákupu pohonných hmot uplatněte reklamaci na čerpací stanici, kde jste takové pohonné hmoty natankovali. Doporučujeme se řídit platným reklamačním řádem (u čerpacích stanic s Pečetí kvality byl řád prověřen v rámci auditu a je spolehlivou zárukou nestranného přístupu při řešení reklamace), dohodnout se na způsobu a podmínkách odběru vzorku pohonných hmot z nádrže vozidla (pokud tak neučiníte, jen těžko budete později prokazovat eventuelně vzniklou škodu). Pokud se s provozovatelem čerpací stanice nedohodnete, obraťte se s podnětem na nejbližší inspektorát České obchodní inspekce. Pokud máte zájem o rozbor pohonných hmot, obraťte se přímo na naše laboratoře, kde si můžete přímo domluvit rozsah rozboru a jeho cenu i způsob předání vzorku.
V případě pohonných hmot i maziv je nutno se řídit doporučením výrobce vozidla. LTO jsou určeny pro topení a nikoli pro pohon vozidel. Je to jiný produkt (s výševroucími podíly, které se obtížněji spalují) než motorová nafta a jsou na ně kladeny daleko mírnější kvalitativní požadavky než na MN. Proto LTO nejsou vhodné pro pohon vozidel. LTO mohou mít kromě vyššího obsahu síry i vyšší obsah vody, mechanických nečistot atd., možné poškození motoru si lze domyslet. Proto jeho používání pro pohon vozidel zcela jednoznačně nedoporučujeme.
Motorová nafta je vcelku stabilní směs uhlovodíků. Ke změnám motorové nafty při skladování dochází na světle nebo v přítomnosti vlhkosti nebo za vhodných podmínek pro působení mikroorganizmů. Pokud byl kanystr skladován v suchém prostředí a při relativně stálé teplotě v těsném kanystru, nemělo by ke zhoršení kvality dojít. Přesto doporučujeme naftu "prohlédnout", zda u dna není nějaký kal nebo volná voda (to je největší nebezpečí pro vstřikovací čerpadlo) či mechanické nečistoty. V případě použití v zimním období se přesvědčte opět "prohlídkou", že Vaše nafta má zimní vlastnosti (letní nafta bude při teplotách pod 0°C zakalená).
V souvislosti s tímto dotazem dodáváme, že motorová nafta s přídavkem biosložky není určena pro dlouhodobé skladování a její prodejci doporučují spotřebu do tří měsíců.
Automobilový benzin je směsí uhlovodíků s bodem varu běžně 30 až 210°C a tato chemická směs není určena k dlouhodobému skladování v nádrži automobilu. Domnívám se, že půl roku skladování v automobilu je limitující, neboť dochází k odpaření těkavých složek a následně může být problém se startovatelností motoru, navíc s ohledem na těkavost je distribuována u čerpacích stanic sezónní kvalita benzinů. Dlouhodobým skladováním benzinu se mohou tvořit usazeniny a jiné nestabilní látky, které následně zanášejí spalovací prostor.
V automobilu je třeba používat palivo stanovené výrobcem, na které bylo homologováno z hlediska výkonu, spotřeby a emisí. Pokud se jedná o benzinový motor používejte palivo jako palivo automobilový benzin doporučené oktanové hladiny. Pro palivo Ethanol E-85 jsou vozidla speciálně upravená a označovaná „Flexi fuel“, jednak z hlediska spalovacích podmínek a optimálního výkonu a spotřeby, emisí a ochrany životního prostředí a také z hlediska materiálové kompatibility. Ehanol E-85 má odlišné vlastnosti ve srovnání se standardních automobilovým benzinem (nižší energetická hodnota, nižší těkavost, odlišný vliv na materiály) a z výše uvedených důvodů možné nekompatibility s vozidlem a životním prostředím není vhodné ho používat samotné a ani ve směsi s bezolovnatým benzinem v ostatních typech vozidel.
Doporučená doba skladování 3 měsíce vychází z doporučení výrobců motorové nafty a týká se nafty s obsahem FAME do 7%obj. podle evropské normy ČSN EN 590. Skladovatelnost motorových paliv je popsána v ČSN 656500, kde jsou v článku 5 popsány podmínky pro skladování a doporučená skladovací doba: Je tam uvedeno, že : „Záruční dobu 24 měsíců ode dne prodeje ve smyslu §620, odst. 1 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění, lze v případě motorových paliv uvedených v tabulce 1 (Bezolovnatý automobilový benzin, Motorová nafta, Methylestery mastných kyselin (FAME), Směsná motorová nafta ,Ethanol E85 v kvalitě podle příslušných jakostních norem ), uplatnit pouze v tom případě, že zboží je skladováno v uzavřené nádobě za nepřístupu světla a vzduchu při teplotě 10 °C až 20 °C. Nebudou-li výše uvedené podmínky dodrženy, je doporučená doba použitelnosti motorového paliva uvedena v tabulce(pro motorovou naftu jsou uvedeny 3 měsíce)“. Pro motorovou naftu je uvedena poznámka1) 1) Při používání a skladování motorové nafty je třeba mít na paměti také to, že se v průběhu roku mění její nízkoteplotní vlastnosti v souladu s platnou normou – na trh jsou dodávány třídy B, D a F pro mírné klima v souladu s termíny podle bodu NA.3 Národní přílohy ČSN EN 590. Při používání letní motorové nafty (třída B) v přechodovém nebo zimním období se mohou objevit problémy s oddělováním parafinických úsad, případně ztráta funkčnosti vlivem jejího zatuhnutí.
SGS Czech Republic s.r.o.
U Trati 42
100 00, Praha 10 - Strašnice
Česká republika
Telefon: +420 274 021 310
Fax: +420 274 817 287
Praha, 18. června 2019 Společnost MOL Česká republika uzavřela dohodu s firmou SGS..
Dne 20. března 2019 byly za účasti zástupců Městské části Praha 9, médií, SGS..
Společnost SGS Czech Republic se v rámci svých aktivit k inspekčnímu Programu..
3 OCHRANNÉ SGS ZNÁMKY DEKLARUJÍCÍ GARANCI KONTROLY KVALITY PALIV V CELÉM..
Společnost SGS Czech Republic se v rámci svých aktivit k Programu kontroly kvality..